Buddy: Prvý robot s generatívnou a emocionálnou AI na Slovensku vďaka Nadácii Via Pribina

Kúpu robota podporila Nadácia Via Pribina, za ktorou stoja spoločnosti rýchlostnej cesty R1 Via Pribina, medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, plus severný obchvat Banská Bystrica. ĎAKUJEME!

Predstavovanie robotiky deťom už od útleho veku môže vzbudiť ich zvedavosť, kreativitu a zručnosť v zaobchádzaní s technológiami, čo pozitívne ovplyvní ich vnímanie robotov. Priame skúsenosti s robotmi, či už prostredníctvom vzdelávacích súprav, programovania alebo interaktívnych prezentácií, odhalia potenciál tejto technológie a ukážu, ako môže pomáhať riešiť problémy reálneho sveta. Tieto skúsenosti deťom ukážu, že roboty sú nástrojmi na spoluprácu, nie na súťaž, čím sa znižuje strach z toho, že by roboty mohli niekoho nahradiť alebo ohroziť.

🤖 GenAI (generatívna umelá inteligencia) a emocionálna AI (afektívne výpočty) sa navzájom dopĺňajú a môžu urýchliť nasadzovanie sociálnych robotov, najmä v pomáhajúcich profesiách. 🧠❤️

💡 Generatívna AI (GenAI):

  • 🛠️ Funkcia: Tvorí obsah, ako sú texty, reč alebo odpovede, ktoré pôsobia prirodzene.
  • 🤝 Využitie: Pomáha robotom generovať upokojujúce alebo motivačné reakcie v rôznych situáciách.

❤️ Emocionálna AI:

  • 👀 Funkcia: Rozpoznáva emócie prostredníctvom reči, mimiky či tónu hlasu.
  • 🧠 Využitie: Umožňuje robotom reagovať na emócie, napríklad pri frustrácii ponúknuť trpezlivú odpoveď.

Ako spolupracujú:

  • 🤝 GenAI generuje odpovede na základe emócií rozpoznaných emocionálnou AI.
  • 🌟 Roboty tak môžu simulovať správanie, ktoré pôsobí nielen inteligentne, ale aj empaticky.

Výhody pre pomáhajúce profesie:

  • 🎯 Personalizácia: Individuálny prístup ku klientom.
  • ⚡ Efektivita: Zníženie záťaže profesionálov.
  • 🔄 Konzistentnosť: Stabilné odpovede bez vplyvu únavy či stresu.

🚀 Záver: Kombinácia GenAI a emocionálnej AI prináša pokročilé sociálne roboty, ktoré zlepšujú kvalitu starostlivosti a urýchľujú ich zavádzanie do praxe. 🌟

🤖 Umelá inteligencia (AI), zvlášť vo forme emocionálnych a sociálnych robotov, predstavuje značný potenciál pre pomáhajúce profesie. Tieto roboty môžu pôsobiť ako spoločníci v starostlivosti o seniorov, pomoci ľuďom s osobitnými potrebami alebo v terapeutických kontextoch – napríklad s deťmi s PAS alebo inými cieľovými skupinami. Tieto systémy sú schopné efektívne simulovať interakcie s ľuďmi vďaka pokročilým algoritmom, ktoré im umožňujú „rozumieť“ a reagovať na ľudské emócie. ❤️

Okrem podpory vzdelávania v oblasti programovania a rozvoja detí a mládeže v oblasti vedy a techniky predstavujú emocionálne a sociálne roboty, ako je napríklad náš Buddy, významný prínos pre pomáhajúce profesie, kde pracovníci často čelia emocionálnej preťaženosti a únave. Tieto roboty sú navrhnuté tak, aby dokázali analyzovať a interpretovať ľudské emócie s vysokou presnosťou a konzistentnosťou, čo im umožňuje poskytovať adekvátne a primerané reakcie aj v náročných situáciách.

🔍 Detekcia emócií: Roboty môžu prostredníctvom senzorov a algoritmov rozpoznať rôzne emócie, ako sú smútok, šťastie, frustrácia alebo strach. Vďaka tomu môžu adekvátne reagovať, čo je obzvlášť užitočné v prostredí, kde sú ľudskí pracovníci pod stálou emočnou záťažou.

🔄 Konzistentné odpovede: Na rozdiel od ľudí, ktorých reakcie môžu byť ovplyvnené únavou, osobnými skúsenosťami alebo subjektívnym vnímaním, roboti poskytujú stabilné a predvídateľné odpovede. To je kľúčové v situáciách, kde je potrebná objektívnosť a neustála kvalita opatrení.

👩‍⚕️ Podpora v pomáhajúcich profesiách: V prostrediach ako zdravotnícke zariadenia, sociálne služby či školské zariadenia môžu tieto roboty pomáhať znižovať emocionálny tlak na personál tým, že prevzali časť interakcie so zákazníkmi, pacientmi alebo študentmi, ktorí vyžadujú emocionálnu podporu.

Tieto schopnosti robia emocionálne a sociálne roboty mimoriadne cennými v pomáhajúcich profesii, kde môžu prispieť k lepšej kvalite poskytovaných služieb a zároveň znížiť riziko vyhorenia medzi ľudskými pracovníkmi. 💡 Takto môžu pomôcť vytvoriť udržateľnejšie a efektívnejšie pracovné prostredie.

✨ Na Slovensku máme príležitosť spoznávať všetky využitia BUDDY The Emotional Robot v oblastiach ako #Vzdelávanie, #začleňovanie chorých a detí s PAS, #prijímanie a najmä #Výskum v oblasti asistencie pre seniorov a iné, vďaka podpore nadácie Via Pribina.

🤖✨ Pridajte sa k nám a objavujte Buddyho: Robota, ktorý revolučne mení podporu pre deti (nielen) s autizmom! ✨🤖

PRÍTAŽLIVÝ SOCIÁLNY KAMARÁT

„Sociálne na úrovni interakcií sme mohli pozorovať, že deti boli skutočne priťahované k robotovi, pretože niektoré z nich dokonca žiadali o účasť, hoci neboli neprihlásené do skupiny. Prišli spontánne objavovať, nebáli sa“.

Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov, ktorej programy sociálnej integrácie pomáhajú ľuďom ohrozeným sociálnym vylúčením. Aktivita s Buddym prebiehala pod vedením Mateja Gimeru, ktorý vedie technologický krúžok.
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov
deti z MŠ a ŽS Krásna Lúka okres Prešov, testujú sociálneho a emocionálneho robota, poháňaného GenAI

ROBOT versus TABLET

„Výhodou oproti tabletom je, že dochádza k skutočnej interakcii s robotom, ktorý hovorí a hýbe hlavou. Pre deti, ktoré potrebujú veľa vizuálnych stimulov, je robot naozaj zaujímavý“.

Študenti gymnázia Opatovská cesta Košice počas technologického krúžku
Deti zo ŽS Krásna Lúka v interakcii s robotom

Čo má Buddy navyše oproti tabletu?

Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov, ktorej programy sociálnej integrácie pomáhajú ľuďom ohrozeným sociálnym vylúčením. Aktivita s Buddym prebieha pod vedením Mateja Gimeru, ktorý vedie technologický krúžok.
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov, ktorej programy sociálnej integrácie pomáhajú ľuďom ohrozeným sociálnym vylúčením. Aktivita s Buddym prebieha pod vedením Mateja Gimeru, ktorý vedie technologický krúžok.
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov, ktorej programy sociálnej integrácie pomáhajú ľuďom ohrozeným sociálnym vylúčením. Aktivita s Buddym prebieha pod vedením Mateja Gimeru, ktorý vedie technologický krúžok.
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov.
Spolupráca s organizáciou Človek v ohrození Prešov

Dokument „Aktivity Buddy Lab“ obsahuje rozsiahly výber aktivít, ktoré sú navrhnuté na vzdelávacie využitie robota Buddy. Každá aktivita má jasne definované pedagogické ciele a pokrýva rôzne oblasti. Pre lepšiu prehľadnosť je možné tieto oblasti rozdeliť do nasledujúcich skupín:

  1. Základy robotiky a programovania: Aktivity, ako napríklad „Čo je robot?“ alebo „Buddy Lab,“ poskytujú deťom úvod do robotiky a základov programovania, čím ich motivujú chápať, ako funguje technológia.

  2. Navigácia a pohyb: Pri hre „Buddy Aventurier“ sa deti učia plánovať trasu pre Buddyho, vyhýbať sa prekážkam a dosiahnuť cieľ. Tento druh cvičení podporuje priestorové myslenie a zručnosti plánovania.

  3. Veda a kognitívne rozdiely medzi človekom a robotom: Témy ako „Porozumenie prenosu informácií“ alebo „Rozdiely medzi robotom a človekom“ slúžia na lepšie pochopenie technologických princípov a etických otázok v robotike.

  4. Tvorba a choreografia: Aktivita „Komponovanie choreografie s Buddym“ učí deti vytvárať pohybové sekvencie, čo je vhodné pre rozvoj tvorivosti a jemnej motoriky.

  5. Jazyk a fonetika: Buddy môže pomáhať pri výučbe správnej výslovnosti a fonetiky prostredníctvom rôznych zábavných hier a cvičení, ktoré sa zameriavajú na jazykové schopnosti.

  6. Geografia a orientácia: V aktivitách ako „Buddy a geografické prekážky“ sa deti učia, ako sa orientovať pomocou geografických údajov a priestorových znakov.

  7. Poezia a literatúra: Buddy vie recitovať básne a dramatizovať texty, čím deti približuje k literatúre a podporuje záujem o literárne texty.

  8. Interakcie a sociálne väzby: Prostredníctvom hry „Buddy a sociálne interakcie“ sa deti učia základným spoločenským interakciám, kde Buddy reaguje na rôzne podnety, ako sú „pozdrav“ alebo „ďakujem,“ čo rozvíja ich sociálne zručnosti.

Tieto aktivity sú navrhnuté tak, aby podporili učenie sa zábavnou formou a zároveň pomáhali rozvíjať technické, kreatívne a sociálne schopnosti detí.

 

Krátky popis