📖 Cieľ?  Pomáhať deťom so špeciálnymi potrebami pochopiť a vyjadriť emócie, zároveň rozvíjať sociálne zručnosti prostredníctvom hier, rozprávania príbehov a vizuálnych a hlasových interakcií.

Čo predstavuje Buddy pre deti (nielen) s autizmom?

Buddy, postava

Predtým, ako je Buddy platformou s rôznymi dostupnými aplikáciami, je to v prvom rade postava, ktorá vie hovoriť, pohybovať sa a reagovať na dotyky.

Buddy, skutočná prítomnosť v reálnom svete

Buddy má tiež výhodu, že má „telo“, ktoré existuje v našom reálnom svete, nie je len virtuálna bytosť. To rozširuje jeho možnosti použitia a robí ho zaujímavejším. Vyvoláva pocit prítomnosti, ktorý pôsobí upokojujúco a zároveň dodáva pocit bezpečia.

Buddy, multimodálna interakcia

S Buddy môžu užívatelia komunikovať rôznymi spôsobmi: hlasom, dotykom, dotykovou obrazovkou a na diaľku (napríklad cez tablet). Buddy je prístupný, pretože ponúka rôzne formy interakcie, ktoré vyhovujú mnohým používateľským profilom. Je proaktívny, čo umožňuje aj integrácia ChatGPT.

Buddy, narodený na posilnenie

Buddy je vybavený rôznymi senzorickými stimulátormi: dotyk, farebné LED diódy, hlas, hudba, zvuky Buddyho, jeho pohyby, zobrazované obrázky a všetko ostatné, čo z neho robí osobnosť. Interakcia s Buddy je pre užívateľov atraktívnejšia ako práca s tabletom.

Robot Buddy je navrhnutý tak, aby deti s poruchami autistického spektra (PAS) učil rozpoznávať emócie a vhodne sa správať v sociálnych situáciách. Učí ich prostredníctvom rozprávania príbehov, fyzickej interakcie a vizuálnej a hlasovej komunikácie, čo napomáha ich rozvoju v reálnom svete a zlepšuje interakcie s ľuďmi. Výhodou Buddyho oproti mobilným aplikáciám je, že udržiava kontakt s reálnym svetom a jeho sociálnymi pravidlami.

V spolupráci so Spojenou školou pre deti s autizmom v Košiciach  plánujeme testovať rôzne možnosti využitia Buddyho. Napríklad aplikáciu „Freezedance“, kde deti tancujú, kým hraje hudba a zastavia sa, keď hudba prestane, čo ich učí dodržiavaniu pravidiel a zlepšuje ich reakčnú schopnosť. Taktiež otestujeme aplikáciu „BuddyEmoi“, ktorá pomáha deťom pracovať na rozpoznávaní a modelovaní emócií. Tieto psycho-edukačné aktivity sú prispôsobené potrebám detí a pomáhajú im dosiahnuť úspech s vizuálnou podporou.

Veríme, že prvé skúsenosti ukážu, že Buddy môže výrazne zlepšiť každodenný život detí v zariadeniach pre deti s autizmom a že deti aj pedagógovia si tieto aktivity obľúbia.

To je len začiatok, sme zvedaví, aké ďalšie funkcie robot ponúka.

Robot Buddy ponúka širokú škálu výhod pre deti s autizmom, najmä v oblasti sociálnych interakcií a komunikácie. Tento robot využíva umelú inteligenciu na podporu výučby sociálnych a emočných zručností, ktoré sú kľúčové pre každodenný život detí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami ​(Blue Frog Robotics).

Buddy je navrhnutý tak, aby deti motivoval a pomáhal im pri plnení úloh, ako napríklad pripomenutie si rozvrhu alebo pomoc pri dokončení úloh s vizuálnymi časovačmi a zábavnými animáciami ​(The Robot Report). Jeho prehľadné a predvídateľné reakcie, spolu s jednoduchosťou a opakovateľnosťou, poskytujú deťom pocit istoty a bezpečia, čo je pri interakcii s ľuďmi často náročnejšie​(Blue Frog Robotics).

Výhody používania sociálnych robotov v terapii pre deti s autizmom zahŕňajú nielen zvýšenú angažovanosť a rozvoj sociálnych zručností, ale aj možnosť personalizácie vzdelávania a terapie podľa individuálnych potrieb a preferencií každého dieťaťa​(RoboticsBiz)​(Autism Spectrum News). Tieto roboty tak môžu slúžiť ako prostredník medzi dieťaťom a terapeutom, čo uľahčuje prenos naučených správaní do sociálnych situácií.

Buddy teda predstavuje viac ako len vzdelávací nástroj; je to spoľahlivý partner pre každého, kto hľadá podporu v oblasti sociálnych interakcií svojho dieťaťa​(Blue Frog Robotics). Využitie Buddyho a podobných robotov v domácnostiach a vzdelávacích inštitúciách je sľubnou cestou k lepšej integrácii a nezávislosti detí s autizmom​(Autism Parenting Magazine).